سنت نیوزی ها

۴ مطلب در دی ۱۳۹۵ ثبت شده است

به گزارش سنت نیوزی ها:قرآن کتاب تربیت است و تربیت بر ذکر و یادآوری و تکرار است.اما در قرآن تکرار به معنایی که در ذهن ما است، وجود ندارد؛زیرا در هر موردی که مثلا داستان موسی بیان شده، گوشه ای از آن برای بیان پیامی خاص بیان شده و در جاهای دیگر از زاویه های دیگر برای رساندن پیام های دیگر؛ و چون تکرار معهود و متعارف، در قرآن نیست و هر موردی پیام و نکته خاص خود را دارد و در هر بار با تامل خواندن هم ، تلاوت کننده به نکته های جدیدی دست می یابد، به همین جهت تلاوت کننده از تلاوت های پی در پی خسته نمی شود بلکه قرآن همیشه برای او جدید و دارای پیام های جدید است.



اگر در داستان حضرت موسی در مواضع مختلف دقت کنید، می بینید در هر موردی یک زاویه روشن و بیان شده و از آن درس هایی ارائه شده که در موارد دیگر، آن زاویه مدنظر نبوده و زاویه دیگری مورد نظر واقع شده است.

اگر با تامل به این نکته به قرآن مراجعه کنید ، تکرار نمی یابید و اگر تکرار یافتید، با ما هم در میان بگذارید.

البته جمله های تکراری در قرآن هست ، ولی همین جمله ها، مفهوم ها و مفاد مختلف دارند . در مواردی هم تاکید است که تکرار را لازم می سازد.

بعضى از مفسران بر این اعتقادند که یک آیه در هر بار تکرار ، معناى ویژه اى را القا مى کند .

برخی از حکمت های تکرار در قرآن به این ترتیب است:

۱.آیاتى که تکرار شده اند ، هر کدام اهداف خاصى را تعقیب مى کنند . این گونه نیست که آیات تکرارى ، همه یک مسأله را مورد بررسى قرار دهند ; بلکه آیات قرآن کریم به مناسبت هاى مختلف مکرر شده است .

۲ . تکرار در ارائه اندیشه ها و آراى مشخص به مردم ، به استقرار و تثبیت آن ها در ذهن ها مى انجامد .

3 . «تکرار» ، یادگیرى را ـ اعم از این که آموخته انسان یک عادت نیک باشد یا زشت ـ آسان تر مى کند . گاهى متکلم ناچار مى شود که عین لفظ یا جمله را به خاطر اهمیت یادگیرى تکرار کند .

۴ . در تکرار یک جمله در طول سخن ، نوعى تأثیر خطابى وجود دارد که عرب ها بیش تر با آن آشنا هستند و این کار ، در جریان ایراد خطبه و سرودن شعر در میان عرب ها مرسوم بوده است و این مسأله در آیات قرآن ، به فصاحت و بلاغت قرآن کریم ـ که در محل خود ثابت شده ـ بازگشت مى کند .

۵ . ارائه برخى حوادث یا اندیشه ها به شکل هاى گوناگون و عبارت هاى مختلف ، باعث جلب توجه و تنوع مى شود و از خسته شدن شنونده و یکنواختى کلام جلوگیرى مى کند .

۶ . قرآن کریم ، مسایل مورد ابتلاى مردم و جریان هاى عبرت انگیز را زیاد تکرار کرده ; به طور مثال : داستان حضرت موسى(علیه السلام) و قومش را در آیات زیادى یادآور شده است . خداوند مى فرماید: «و لقد صرّفنا فى هذا القرءَان لیذّکّروا و ما یزیدُهُم إلاّ نُفُورا ; به راستى ، ما در این قرآن حقایق را گوناگون بیان کردیم تا پند گیرند ; ولى ، آنان جز نفرت نمى افزاید .»

۷ . با توجه به این که در بعضى موارد ، بین آیات و سوره ها فاصله وجود دارد ، تکرار ، نقش مهمى در ایجاد ارتباط با طرح مسایل به وسیله قرآن داشته و براى ناقص نماندن مفهوم بحث ، تکرار لازم و ضرورى مى شود.

منابع:

۱ . تفسیر نمونه،آیت الله مکارم شیرازی و دیگران ، ج ۲۵ ، ص ۴۳۱
۲ . قرآن و تبلیغ ، محسن قرائتى ، ص ۱۹۲ و ۱۹۴ ، مرکز فرهنگى درس هایى از قرآن.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ دی ۹۵ ، ۱۳:۳۷
sonat news

به گزارش سنت نیوزی ها؛ علی عظیمی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی و مشاورتحصیلی در گفت و گو با خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ گفت: اضطراب یعنی احساس نگرانی و دلشوره نسبت به یک عامل ناشناخته و مجهول که البته این اضطراب در حدکم قابل قبول است و حتی می تواند منجر به حرکت، برنامه ریزی و انگیزش شود. 


وی با بیان اینکه دانش آموزان با دعا و توکل می توانند به آرامش برسند، اظهار داشت: اگر دانش آموزان و دانشجویان، مطالعه و برنامه ریزی مناسبی داشته باشند، اعتماد به نفس پیدا می کنند حتی دیگر به ظاهر، نگران امتحانات نیستند، همچنین برخی از  آنها با موسیقی، کتاب خوانی، تغییرات رفتاری و محیطی سخت و نامطلوب را پشت سر می گذارند.

توصیه هایی برای گذراندن شب های امتحان/ تقویت حافظه در وقت اضافه

یک هفته به امتحانات دور فضای مجازی را خط بکشید
عظیمی بیان کرد: یک برنامه مطالعاتی مشخص و واقع بینانه همراه با حذف عواملی که باعث حواس‌پرتی انسان می شود، برای پشت سر گذاشتن یک امتحان عالی، بسیار کمک کننده است. 

به گفته وی، کسانی که حتی در یک هفته مانده به امتحانات دست از استفاده افراطی از گوشی های هوشمند و فضای مجازی نمی کشند دیگر نباید توقع نمرات بالا در کارنامه خود را داشته باشند.

با این راهکار بر خستگی ذهنتان چیره شوید
این کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی با اشاره به خواب کافی و مورد نیاز برای انسان افزود: مطالعه دیروقت در شب های امتحان نباید باعث اختلال در هفت یا هشت ساعت خواب شبانه مورد نیاز یک جوان شود چرا که کامل نشدن خواب در طول شبانه روز، منجر به خستگی مغز می شود و درنهایت مشکل در یادگیری مفاهیم درسی و به حافظه سپردن دروس را در پی دارد.

این مشاورتحصیلی بیان کرد: از 24 ساعت شبانه روز، بدن برای تجدید قوا به 7 ساعت خواب نیاز دارد و در غیر اینصورت توانایی ذهنی و حافظه برای یادگیری کاهش یافته و خستگی چیره می شود.

ویتامین ها با استرس می جنگند
وی با اشاره به اهمیت تغذیه در روزهای قبل از امتحان عنوان کرد: دانش آموزان و دانشجویان باید استفاده ازغذاهای پرچرب و مواد کافئین دار مثل نوشابه، قهوه، نسکافه را در این مدت کنار گذاشته و به جای آن میوه جات و مواد حاوی آهن، ید، منیزیم و حتی شام سبک‌تر مصرف شو، درواقع مهمترین نکته برای کاهش استرس دانش آموزان و دانشجویان، پیروی از یک برنامه غذایی صحیح است.

این مشاورتحصیلی با بیان اینکه برای جبران افت قندخون استفاده بیشتر از مواد قندی اشتباه است، عنوان کرد: از آنجا که مواد قندی ساده، حالت تحریک پذیری فرد را بیشتر می کند، برای جبران افت قندخون باید از کربوهیدراتهای پیچیده مانند نان، برنج و ماکارونی به جای شربت، شکلات و آبمیوه استفاده کرد، همچنین برای کاهش استرس و تقویت حافظه نکته بسیار مهم، مصرف ویتامین های خانواده گروه B است که تاحد زیادی درغلات (به ویژه نان های سبوس دار) دیده می شوند.

میهمانی های افراطی کار دستتان می دهد
عظیمی، یکی از بهترین راههای جلوگیری از دغدغه ها و درگیری های ذهنی روزهای امتحان را خودداری از میهمانی و میزبانی های افراطی خانواده ها دانست و بیان کرد: تعامل مثبت با دیگر اعضای خانواده آرامش،صمیمیت و محبت را حاکم می کند و جز این در شلوغی و فضای پراسترس توام با بحث و جدل نمی توان تمرکز کرد. 

وی درباره دیگر عوامل موثر برای پشت سر گذشتن راحت روزهای امتحان توصیه کرد: قبل از امتحان حتی المقدور با دوستان و همکلاسی های خود درباره درس و نحوه مطالعه آنها صحبت نکنید چون در اکثر موارد باعث ایجاد استرس بیشتر می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ دی ۹۵ ، ۱۹:۰۶
sonat news
سه شنبه, ۷ دی ۱۳۹۵، ۰۱:۵۸ ب.ظ

قومی که پیامبرش را با اره قطعه قطعه کردند

به گزارش سنت نیوزی ها:یکی از پیامبران الهی که نام مبارکش 7 بار در قرآن آمده است،حضرت زکریا(ع) از پیامبران بنی اسرائیل است و نسب او به حضرت داوود می رسد .در میان بنی اسرائیل، 2 خواهر برجسته و بزرگ زاده وجود داشتند ؛یکی به نام حنه و دیگری اشیاع بود.زکریا(ع) از اشیاع خواستگاری کرد و عمران که یکی از راهبان بزرگ بنی اسراییل بود از حنه خواستگاری کرد و سرانجام زکریا(ع) و عمران باجناق همدیگر شدند.


بعد از گذشت چند سال عمران صاحب دختری شد که نام او را مریم(س) نهادند.البته قبل از تولد نوزاد،عمران از دنیا رفت .مریم(س) که دختری پاک سرشت بود، رابطه بسیار نزدیکی با زکریا(ع) داشت و به گونه ای سرپرست مریم(س) برعهده زکریا(ع) قرار گرفت.

کم کم مریم(س) رشد کرد و با اینکه دختر بود، خداوند او را به عنوان خدمتگذار مسجد بیت المقدس پذیرفت.

در این سالها که مریم(س) خادم بیت المقدس بود،رنج های و سختی های فراوانی را تحمل کرد و در این مشکلات مورد حمایت زکریا(ع) قرار می گرفت.

هنگامی که مریم(س) به قدرت الهی بدون شوهر باردار شد  و خداوند نطفه عیسی را در رحم او قرار داد،شیطان وسوسه گر به میان بنی اسراییل رفت و این تهمت ناجوانمردانه و بسیار زشت را به مردم القا کرد که اگر مریم(س) بار شده کار زکریا(ع) است.

همین تهمت زشت ناجوانمردانه باعث شد که عده ای از اشرار تصمیم گرفتند حضرت زکریا(ع) را به قتل برسانند.به همین منظور به سوی او هجوم بردند .او از دست آنها گریخت در بیابان به نزدیکی درختی رسید؛ آن درخت به زبان آمد و گفت ای پیامبر خدا نزد من بیا زکریا(ع) کنار آن درخت رفت درخت شکافته شد .زکریا(ع) به داخل تنه آن درخت رفت سپس تنه درخت به هم پیوست و به این ترتیب آن درخت به زکریا(ع) پناه داد.

ابلیس به آنجا رسید و گوشه ای از عبای زکریا(ع)  را گرفت و در بیرون درخت نگه داشت سپس دید گروهی در جستجوی کسی هستند از آنها پرسید در جستجوی چه کسی هستید؟گفتند:زکریا(ع)

ابلیس گفت:او کنار این درخت آمد و جادو کرد بر اثر سحر او تنه درخت شکافته شده، او به درون این درخت رفت. نشانه اش همین قسمت عبای او است که در بیرون مانده است.

آنها تبر تهیه کردند و همچنین اره آوردند و آن درخت را قطع کردندسپس با اره قطعه قطعه کردند و به این ترتیب زکریا(ع) مظلومانه در میان آن درخت به شهادت رسید.

پس از شهادت زکریا(ع) خداوند بر آن سنگ دلان جاهل غضب کرد و کسی را بر آنها مسلط نمود که انتقام زکریا(ع) را گرفت.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ دی ۹۵ ، ۱۳:۵۸
sonat news

به گزارش سنت نیوزی هابه نقل از: حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛یکی از پیامبران بزرگ الهی که در طول عمرش سختی های فراوانی کشید، حضرت موسی(ع) بود.ایشان در برهه ای از زندگی خود با ابلیس چهره به چهره ملاقات کرد.



در این باره رسول گرامی اسلام(ص) می فرماید:موسی(ع) در مکانی نشسته بود. ناگاه شیطان که کلاه دراز و رنگارنگی به سر داشت نزد موسی(ع) آمد و کلاهش را به نشانه احترام از سر برداشت و بین حضرت موسی(ع) و ابلیس چنین گفتگو شد:

موسی(ع): تو کیستی؟

ابلیس: من شیطان هستم

موسی(ع): ابلیس تو هستی؟ خدا تو را دربه در کند.

ابلیس: من نزد تو آمده ام تا به خاطر مقامی که در پیشگاه خدا داری به تو سلام کنم.

موسی(ع): این کلاه چیست که برسرداری؟

ابلیس: با رنگها و زرق و برق این کلاه دل مردم را می ربایم.

موسی(ع): به من از گناهی خبر ده که هرگاه انسان مرتکب آن گردد، تو بر او مسلط گردی.

ابلیس: در سه مورد بر انسان مسلط می شوم؛ اول هنگامی که او از خود راضی شود و اعمال خود را بپسندد و خودبین باشد. دوم هنگامی که او عملش را زیاد تصور کند و سوم هنگامی که او گناهش را کوچک بشمارد.

انتهای پیام/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ دی ۹۵ ، ۱۴:۰۹
sonat news